Det konkursramte Compare Support spekulerede i årevis i at trække reparationer i langdrag og sende ubehandlede reparationsopgaver retur til forbrugerne, for på den måde at få flere penge ud af Compare Supports kunder. Det fortæller Morten Dam, som i halvandet år var ansat som supportmedarbejder i Compare Support.
»Det var almindeligt kendt, at man trak reparationerne i langdrag. Det var ikke noget, der blev sagt, men det var det, der foregik,« siger Morten Dam til CRN.dk.
Årsagen til den bevidste forsinkelse af service- og reparationsopgaver var ifølge Morten Dam, at servicekontrakten med producenten Medion var indrettet sådan, at Compare fik betaling pr. påbegyndt reparationsopgave, samt pr. opkald til Compare Supports call-center. Ved at forsinke reparationer og sende defekte varer retur til forbrugerne, fik Compare Support kunstigt pumpet antallet af reparationsopgaver og telefonopkald i vejret.
»Når man holdt en reparation tilbage, ringede kunden for at rykke og så udløste det penge for et opkald,« fortæller Morten Dam.
Han fortæller videre, at der internt i Compare Support blev ført statistik på kunder, der endnu ikke havde rykket for deres forsinkede reparationer.
»Ud fra statistikkerne ringede man op til forbrugerne og fortalte, at man forventede deres reparation færdig snarest. På den måde håbede man, at kunden ringede tilbage. Det var sådan, det kørte. På samme måde med reparationerne. Det kunne bedre betale sig at sende varen urepareret tilbage, så den kom ind igen, så man fik penge for endnu en reparation.«
Den særprægede behandling af Compare Supports kunder og forbrugerne smittede ifølge Morten Dam voldsomt af på arbejdsglæden.
»Det var ikke det bedste arbejdsmiljø, jeg har oplevet. 98 procent af de opringninger vi fik, var meget sure kunder. Jeg gav aldrig mit navn til kunder, for af og til var der diverse dødstrusler fra vrede mennesker,« slutter Morten Dam.
Trods adskillige henvendelser siden CRN for første gang skrev om forholdene i det krakkede Compare Support, har det ikke været muligt at få en kommentar fra den tidligere direktør Kim Mikkelsen.