Salget af musik på nettet har gjort et stort indhug i handlen med cd'er i de fysiske butikker. Det fremgår af en undersøgelse blandt brugerne af internet-tjenesten TDC Musik. Blandt dem, der har brugt tjenesten i mindst et år, svarer knap 60 procent, at de køber næsten alt deres musik som download. Kun 19 pct. foretrækker fortsat cd'en.
Samtidig ændres forbrugernes købsvaner, når de begynder at downloade i stor stil. Syv ud af ti brugere fortæller, at de mest køber singler, mens to ud af ti primært downloader album.
Et af de mere overraskende resultater i brugerundersøgelsen fra TDC Musik er, at musiksmagen også ændrer sig, når man begynder at shoppe på nettet.
Hver femte deltager i undersøgelsen fortæller, at deres valg af musik har ændret sig, og de fleste angiver, at de er begyndt at interessere sig for flere forskellige musikere eller genrer. Mange fortæller at de spontant køber musik, de ellers ikke ville have købt.
Selvom det er billigere at købe musik på nettet, betyder det ikke, at der bruges færre penge på musik - tværtimod. Kun 28 pct. oplyser, at de bruger færre penge på musik end før, mens 20 pct. er begyndt at bruge flere penge.
Hvis man i forvejen har et ret lavt forbrug, der defineres som mindre end 50 kr. om måneden, så er tendensen, at man bruger lidt færre penge på nettet, mens dem, der i forvejen har et højt forbrug, bruger endnu flere penge online.
Under en tredjedel af de adspurgte gør sig ulejlighed med at brænde musikken på en cd - og det er især de ældre forbrugere, der brænder cd'er.
Blandt de unge under 20 år er det 70 pct., der anvender mp3-afspillere, mens det kun er 12 pct. af dem over 50 år - og ikke en eneste af de adspurgte i denne aldersgruppe bruger mobiltelefonen som musikafspiller.
TDC's tal er baseret på en online-undersøgelse blandt 1.122 besøgende i musikbutikken på nettet.