Det kræver 4.000 eller 8.000 solgte eksemplarer, hvis en single-cd i Danmark skal gøre sig fortjent til en guld- eller platinplade. I 2005 kunne brancheforeningen IFPI i alt kun uddele tre priser på grund af single-salg. Men der er fremgang at spore.
Alene TDC's netbutik, der står for 35 procent af net-salget i Danmark, har i årets første otte måneder solgt så mange single-hit, at det vil udløse i alt 19 guld- og platinplader til danske og udenlandske kunstnere.
»Tallene giver en klar indikation af, at musikmarkedet vil ændre sig, efterhånden som salget flytter fra de fysiske butikker til nettet. På nettet vil kunderne plukke og købe lige præcis de numre, de ønsker. Mange gider ikke købe album, fordi de ikke synes, kunstneren er i stand til at fylde et helt album med spændende musik - eller også går de her og nu efter de hit, de hører i radioen,« siger lederen af TDC Musik, Søren Tvilsted.
Det er kun cirka tre år siden, det blev muligt at købe og downloade musik fra danske netbutikker. Siden er omsætningen på nettet steget eksplosivt, og IFPI skønner, at ti procent. af omsætningen på musikmarkedet i år vil komme fra nettet.
Hos TDC kan du se de 19 sange, der har solgt til guld- og platin.