Tele2 tilbyder et såkaldt Freeway-abonnement, som er en samlet pakke med ubegrænset ADSL-forbindelse og fri fastnettelefoni til fast pris. Det eneste, der dog ikke ligger fast, er, hvor længe kunderne skal vente på at få leveret pakken. Flere kunder har ventet siden lanceringen af produktet tilbage i november 2005.
Det er ellers noget af en gave, Tele2 lover med Freeway. Fri internet og fri fastnets-telefoni til en fast pris. Lidt løsere er Tele2 dog med at levere varen. Flere kunder har ventet i månedsvis på pakken fra Tele2, uden at få svar på hvornår de får den.
Kundeservice lover ellers fem til syv ugers leveringstid. Men en af de utilfredse kunder siger til ComON, at han efter at have ventet i to en halv måned, stadig ikke kan få svar på, om han får pakken eller ej.
»Alle kunder, som har ventet, er blevet ringet op. Og de, som vi ikke har kunnet få fat i efter otte rundringninger, har modtaget et brev, hvor vi beklager ventetiden, og spørger, om de stadig vil have Tele2Freeway,« siger administrerende direktør i Tele2, Thomas Nistrup, til ComON.
Kunden, som ComON har talt med, bestilte Freeway i januar, og er hverken blevet kontaktet, eller fået tilbud om at hoppe fra sin tilmelding til Tele2Freeway. Heller ikke selvom han selv har henvendt sig til Tele2s kundeservice gentagne gange.
»Det hedder sig fra kundeservice, at de simpelthen havde undervurderet, hvor meget efterspørgsel der ville være på deres Freeway, i en sådan grad at der ikke er plads nok på centralerne til alle de nye kunder,« forklarer han.
Men det er ikke rigtigt, lyder det fra Tele2.
»Nej, prognosen holder og vi har fin efterspørgsel på det her produkt,« siger Thomas Nistrup. Han forklarer, at TDC som leverandør har problemer med at levere pladsen på de kabler der ligger i jorden.
Det må derfor være en misforståelse i Tele2s kundeservice, når kunderne får modstridende oplysninger, mener Thomas Nistrup.
»Måske de skulle have afstemt kundetilgangen med deres leveringsdygtighed, istedet for bare at "lukke folk ind", og så lade os sidde her og vente i to en halv måned,« siger den utilfredse Tele2-kunde til ComON. Han føler sig snydt, og kan i særdeleshed ikke forstå, hvorfor Tele2 ikke selv ved, hvornår de kan levere deres egne produkter.
»Ja, det ved vi som sagt ikke. Det er alt sammen noget der handler om TDC som leverandør,« siger Thomas Nistrup. Han bekræfter, at flere kunder har ventet længere end de over ti uger som vores læser, men mener ikke, at kunderne skal føle sig snydt. De har jo fået både tilbud om at hoppe fra og en undskyldning for den lange ventetid.
Det mener ComONs læser ikke er godt nok.
»Selvfølgelig føler jeg mig da snydt. Jeg kunne jo dengang i januar være gået direkte ind i en TDC-butik og hjem og sætte bredbånd op. Så selvfølgelig føler jeg mig snydt, når Tele2 ikke indfrier, hvad de har lovet mig.«