De tre giganter siger ifølge BBC online at de vil arbejde sammen - også med andre selskaber - om at udvikle en metode der kan blokere for den uønskede reklamemail.
»Nu er tiden kommet, hvor både konkurrenter og branchen generelt må arbejde sammen for at adressere problemet,« siger David Cole fra Microsoft portalnetværk MSN til BBC online.
Det formodes at mere end 40 procent af den mail, der ankommer i brugernes e-mail konti hver dag, er spam. Og en betragtelig del af de mange uønskede reklamemails sendes fra e-mail der er oprettet hos MSN, Yahoo og AOL.
I en melding siger trioen at de håber at de »drastisk kan nedsætte spammernes mulighed for at benytte AOL's, Microsofts og Yahoos e-mail tjenester til at udsende spam.«
Et af de første tiltag mod spam er derfor at det skal gøres mere vanskeligt at oprette en gratis e-mail adresse. Samtidig skal det gøres nemmere for brugerne at kommunikere med tjenesterne, så de sammen kan finde frem til de mailkonti der misbruges til spam.
I USA har spam været oppe på politisk plan. To senatorer har varslet et lovforslag som vil gøre det strafbart at udsende spam til og fra amerikanske e-mail adresser. Og også i EU har problemstillingen været diskuteret.
Herhjemme er det allerede ulovligt at udsende reklamemails uden modtagerens accept - men den lov er umulig at holde i hævd, hvis spammeren udsender spamen fra en udenlandsk mailserver.