Det engelske reklamenævn har i fem tilfælde irettesat computerproducenten Dell for at vildlede forbrugerne.
Dell tilbød blandt andet køberne gratis opgraderinger af deres computere. Men hvis man købte maskinerne direkte på nettet, var de billigere uden de gratis opgraderinger.
Elektronikkæden Dixons mente derfor ikke, at man kunne kalde opgraderingerne gratis, og at Dell vildledte forbrugerne.
Det har det engelske reklamenævn, British Advertising Standards Authority (ASA), givet Dixons ret i, og nævnet har derfor indskærpet overfor Dell, at de kun må tilbyde gratis opdateringer, hvis de reelt er gratis.
Dell blev blandt andet også pålagt at gøre den tekst i bunden af selskabets avisannoncer, der oplyser om vilkårene ved de annoncerede tilbud, større.
Sagen i England kommer samtidig med, at ComON i slutningen af februar kunne fortælle, hvordan Dells maskiner faktisk er dyrere end tilsvarende maskiner fra de store mærkevareproducenter, på trods af selskabets massive reklamer om, at de er billigere end konkurrenterne.
Som udgangspunkt ser Dell-maskinerne billigere ud, men går man i gang med at konfigurere dem med ekstra hukommelse, harddiskplads og lignende, så de kan matche konkurrenterne, så bliver resultatet, at Dell er dyrere.