Klager over teleselskaber er eksploderet

Antallet af klager over teleselskaber til Forbrugerklagenævnet er næsten fordoblet på to år. Teleklager udgør nu en sjettedel af alle klager til nævnet.

På to år er antallet af klager over teleselskaberne til Forbrugerklagenævnet næsten fordoblet, skriver Forbrugerinformation i sit nyhedsbrev. Klager over teleselskaberne står nu for over en sjettedel af samtlige klager til nævnet - helt præcist 17 procent. For to år siden var tallet på 12 procent.

Klagerne handler ifølge Forbrugerrådet om utilfredshed med telefon-abonnementer, regninger der har vokset sig store på grund af dårligt fungerende saldo-begrænsningsordninger, mobiltelefoner, internet samt de tjenester, teleselskaberne udbyder.

Forbrugerklagenævnet behandler klager over alt andet end rene regningsspørgsmål, der bliver behandlet i IT- og Telestyrelsen - og også oplever i stigning i antallet af klager.

"Vi ved ikke, hvorfor klagerne over teleselskaberne bliver ved med at stige, men det er en generel opfattelse, at teleselskaberne er ved at drukne i deres egen succes - de kan ikke håndtere de mange nye kunder, de får," siger specialkonsulent i Forbrugerstyrelsen, Tina Morell Nielsen.

"Det skal retfærdigvis siges, at ikke alle klagere får medhold. Men det er vores opfattelse, at teleområdet er et kompliceret område, og at der er et særligt behov for at informere forbrugerne om for eksempel hvordan tjenesterne fungerer," siger Tina Morell Nielsen.

Telia er det selskab, der klages mest over, i forhold til markedsandel. Selskabet har næsten tre gange så mange klager som selskabets markedsandel skulle berettige til, skriver Forbrugerinformation. Nummer to på listen er Debitel, der har dobbelt så mange klager, som markedsandelen berettiger til.

Det selskab, der klages mindst over, er Sonofon, der kun har 7 procent af klagerne - men 17 procent af markedet. Sonofon efterfølges af TDC, der har mere end halvdelen af markedet, men kun en fjerdedel af alle klagerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere