»Med en markedsandel på mere 90 procent bliver vi nødt til at leve op til det faktum, at folk er dybt afhængige af os. Det er vi ikke gode nok til.«
Sådan lyder erkendelsen fra Jørgen Bardenfleth, der pr. 1. august overtog posten som administrerende direktør for Microsoft Danmark.
Microsoft har et problem skabt af selskabets egen store volumen. Problemet vedrører sikkerhedens i gigantens software, som gang på gang er offer for virusprogrammørers og hackeres angreb.
Vækst på 66 procent inden 2009
En del af den nye direktørs plan er at flytte Microsoft fra en omsætning på 1,8 milliarder kroner til tre milliarder inden for fem år. Men for at det kan ske, må han tage et opgør med det, han betragter som Microsofts største problem: Sikkerheden i produkterne.
»Vi kan ikke nå den tredje milliard uden, at vi får øget vores troværdighed. Det er helt centralt for at vi kan sælge mere. Det har jeg fortalt alle medarbejderne,« siger Jørgen Bardenfleth.
Derfor har den nye direktør som øverste punkt på sin dagsorden skrevet: »Øge tiltroen til Microsofts software«.
»Antallet af angreb stiger og stiger, derfor er det helt essentielt, at sikkerheden i vores programmer øges. Kunderne forventer, at de kan stole på Microsoft. Den tillid skal vi leve op til. Hvis vores produkter fejler, så påvirker det utroligt mange mennesker,« fortsætter Bardenfleth.
Frygter kundernes angst
For nyligt er 90 mand i Danmark blevet allokeret til at arbejde specifikt med at styrke relationerne til Microsofts salgspartnere landet over, og sikre at der bliver fulgt op på de problemer, som de oplever hos kunderne.
»Vi vil ikke ende i en situation, hvor folk ikke tør åbne systemerne for kunder og medarbejdere, fordi de er bange for at blive overrumplet,« uddyber Bartenfleth.
Her berører han igen motivationen til at få øget sikkerheden i Microsofts software. Sker det ikke bliver fundamentet for Microsofts fremtidige vækst ikke lagt.
For at vokse yderligere vil Microsoft ind på områder, som man endnu kun berører let. Det er blandt andet øget integration til mellem softwaren og de eksisterende fagsystemer og økonomisystemer på markedet, samt vidensdeling internt i virksomheden og eksternt i forhold til partnere.