Forskere fra Coventry University afliver nu myten om, at sms'er er med til at udvande det skriftlige sprog. Sms-sproget er ofte kendetegnet af forkortelser som »C U l8r« (see you later) eller fonetiske omskrivninger som »wot« (what).
Mange forældrene er derfor bekymret for, at børnene vænner sig så meget til sms-sproget, at det går ud over deres læse-, skrive- og stavefærdigheder.
Men den britiske undersøgelse peger i den modsatte retning. De børn, der skriver flest sms-beskeder og bruger flest forkortelser i deres kommunikation, er også dem, der klarer sig bedst i de sproglige tests.
»Indtil videre antyder vores forskning at der ikke findes beviser som kan kæde manglende sprogevner sammen med de børn der sender sms-beskeder. Faktisk er de børn, der er bedst til at bruge sms-forkortelser, også bedre til at stave og skrive,« siger Beverly Plester fra Coventry University.
Hun tilføjer, at sms-sproget måske ligefrem kan bruges i undervisningen af børn, der i forvejen har svært ved at læse og skrive.