Hvis det stod til flere virksomheder kunne erhvervsportalen Virk.dk lige så godt hedde Virkerikke.dk.
I en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv konstaterer blot fire ud af 10, at det er blevet lettere, at foretage indberetninger via portalen, som er rettet mod de små og mellemstore virksomheder.
Omkring hver tredje af de adspurgte mener, at Virk.dk indeholder relevante oplysninger til virksomheder, mens 36 procent ikke kender portalen. Kun 35 af de adspurgte kendte til Virk.dk.
Virk.dk kom på banen i 2003 som et resultat af regeringens mål om at reducere administrative byrder med 25 procent inden 2010. I 2006 viste en opgørelse fra Erhvervs- og Økonomiministeriet, at byrderne var reduceret med fem procent.
Administrerende direktør hos Dansk Erhverv, Christian Ohm, mener, at det er meningsløst at tale om at reducere byrder, hvis virksomhederne ikke kender eller kan bruge hjemmesiden.
For selv om siden indeholder 1.200 forskellige muligheder for elektroniske indberetninger, har funktionerne langt fra fungeret optimalt. De utallige elektroniske muligheder er nemlig langt fra i stand til at snakke sammen - endnu. Men de elektroniske knaster får ikke Christian Ohm til at opgive Virk.dk - eller rettere intentionerne bag portalen:
»(...)Vi tror fortsat på, at Virk.dk har en god fremtid foran sig. Men potentialet skal snart realiseres. Det skal ske ved forbedringer af de digitale løsninger,« siger han til Jyllands Posten.
Hos Erhverv- og Selskabsstyrelsen, der står bag Virk.dk, kender man godt til problemerne, og herfra er meldingen »at man arbejder på at få alle myndigheders services og blanketter tilgængelige på sitet. Men til gengæld er man glade for, at 40 procent af de adspurgte har glæde af portalen.
206 virksomheder med cirka 11.400 ansatte har deltaget i Dansk Erhvervs anonyme webbaserede undersøgelse.