Fra i morgen skal hoteller og andre, der udbyder teleydelser kommercielt, gemme alle oplysninger om internettrafik og fastnetopkald. Hotellernes brancheforening Horesta har tidligere kritiseret terrorpakken og gentager nu sin kritik af de nye regler, som blandt andet betyder, at alle udbydere skal have et døgnbetjent kontaktpunkt.
»De nye krav vil pålægge branchen meget store omkostninger. Det undrer os, at politikerne har accepteret dette i en tid med skattestop, når man samtidig accepterer, at hullerne står åbne på vid gab andre steder,« siger Jens Zimmer Christensen, bestyrelsesmedlem i Horesta.
Han mener at det er nemt at undgå logningen for de personer, der måtte ønske det. Biblioteker og læreanstalter er undtaget fra reglerne, ligesom bolig- og antenneforeninger, hvis de har under 100 medlemmer.
»Den nye lovgivning gør det ikke meget sværere for de personer man gerne vil følge at kommunikere. De kan for den sags skyld blot koble sig på private personers ukrypterede trådløse netværk, hvor der i udgangspunktet ikke logges,« siger Jens Zimmer Christensen.
Hos hoteller og restauranter er der stadig udbredt forvirring om, hvorvidt de er udbydere eller ej. Spørgsmålet er vigtigt, fordi kun de virksomheder, der betragtes som udbydere, er omfattet af de nye regler. Horesta har derfor aftalt med IT- og Telestyrelsen, at medlemmerne kan kontakte styrelsen med konkrete spørgsmål om, hvorvidt de er omfattet af udbyderbegrebet.
Horesta har anbefalet sine medlemmer at indgå aftaler med en tredjeparts-leverandør, der tilbyder at overtage logningen uden beregning. Det er firmaer som NoPayNet, der tilbyder en gratis reklamefinansieret logningsløsning for hotellerne.