Mange mener, at Internet er dødt og begravet som markedsførings-instrument. Mange Internet-brugere slukker helt instinktivt for opmærksomheden, når farverige bannere toner frem på skærmen, og de såkaldte "click-rates" - altså den procentdel af brugerne, som klikker på et banner - er faldt støt i de seneste år.
Men Forrester Research går mod strømmen i en ny rapport, der er baseret på interviews med 59 sværvægtere som Yahoo, MSN og IDG. "Internet-markedsføringens død er stærkt overdrevet," hedder det i rapporten. Fra 2000 til 2005 vil markedet for online-annoncer opleve en stigning på 508 pct., fortæller Forrester.
Rapporten kan også afsløre, at annoncører vil bruge dobbelt så mange penge på Internet-bannere i 2003 i forhold til de nuværende tal.
Den positive prognose kommer samtidig med et generelt dødvande på Internet-reklamemarkedet. Banner-firmaer som Engage og 24/7 Media har afskediget medarbejdere, Yahoo advarer mod lav vækst i år og Merrill Lynch har reduceret sin prognose for banner-omsætningen i 2001 fra 9 til 8 mia. dollar.
Faldet i omsætningen skyldes ikke mindst, at mange dot-com selskaber har reduceret deres marketing-budget og nu må klare sig for færre midler end tidligere. Men Forrester Research har fundet en ny kilde til indtægter for online-firmaerne; rapporten spår, at 84 pct. af de digitale marketingkroner kommer fra traditionelle murstens-firmaer i 2005.
De samme annoncører, som i dag forstopper vores brevsprækker med farvestrålende reklamer, vil altså opdage Nettet som en genvej til vores opmærksomhed. Internet afløser mere traditionelle reklameformer, og Forrester forudsiger samtidig, at der kommer helt nye (og irriterende) former for Internet-annoncer.
(Kilde: Wired)