Lyse udsigter for Internet-markedsføring

Reklamebannere på Internet vil snart opleve en renæssance, spår Forrester Research.

Mange mener, at Internet er dødt og begravet som markedsførings-instrument. Mange Internet-brugere slukker helt instinktivt for opmærksomheden, når farverige bannere toner frem på skærmen, og de såkaldte "click-rates" - altså den procentdel af brugerne, som klikker på et banner - er faldt støt i de seneste år.


Men Forrester Research går mod strømmen i en ny rapport, der er baseret på interviews med 59 sværvægtere som Yahoo, MSN og IDG. "Internet-markedsføringens død er stærkt overdrevet," hedder det i rapporten. Fra 2000 til 2005 vil markedet for online-annoncer opleve en stigning på 508 pct., fortæller Forrester.


Rapporten kan også afsløre, at annoncører vil bruge dobbelt så mange penge på Internet-bannere i 2003 i forhold til de nuværende tal.


Den positive prognose kommer samtidig med et generelt dødvande på Internet-reklamemarkedet. Banner-firmaer som Engage og 24/7 Media har afskediget medarbejdere, Yahoo advarer mod lav vækst i år og Merrill Lynch har reduceret sin prognose for banner-omsætningen i 2001 fra 9 til 8 mia. dollar.


Faldet i omsætningen skyldes ikke mindst, at mange dot-com selskaber har reduceret deres marketing-budget og nu må klare sig for færre midler end tidligere. Men Forrester Research har fundet en ny kilde til indtægter for online-firmaerne; rapporten spår, at 84 pct. af de digitale marketingkroner kommer fra traditionelle murstens-firmaer i 2005.


De samme annoncører, som i dag forstopper vores brevsprækker med farvestrålende reklamer, vil altså opdage Nettet som en genvej til vores opmærksomhed. Internet afløser mere traditionelle reklameformer, og Forrester forudsiger samtidig, at der kommer helt nye (og irriterende) former for Internet-annoncer.


(Kilde: Wired)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere