Hele 98 af danske og nordiske internetbrugere modtager spam-mails, viser en ny undersøgelse fra sikkerhedsfirmaet Symantec. Og hele 36 procent af de adspurgte modtager mere end ni spam-mails om dagen.
Det er dog ikke nordiske virksomheder, der er værst til at sende spam. 91 procent af de uønskede reklamemails er engelsksprogede. Kun 4 procent er danske. Reklamerne indeholder oftest tilbud om finansielle ydelser/lån, produkttilbud og pornografi.
Af undersøgelsen fremgår det, at 54 procent af danskerne ikke ved, hvorfor de modtager spam-mails. På nordisk plan er procentdelen 66 procent. 53 procent af de adspurgte i Danmark ved ikke, hvad de skal gøre for at undgå at modtage spam, og hele 76 procent af respondenterne i Danmark ser gerne, at deres ISP-leverandør går ind og stopper spammen.
»Grunden til, at man modtager spam-mails, er for det første, at mange menneskers private eller arbejdsrelaterede e-mailadresser er tilgængelige på hjemmesider, hvilket en spam engine nemt kan finde og indsamle,« siger Gert Nielsen, senior sikkerhedsekspert i Symantec Danmark.
Han nævner også udveksling af e-mail adresser på chatsider, nyhedsgrupper og useriøse hjemmesider som årsag til spam.
Det er kun 2 procent af de adspurgte, der ønsker at modtage spam. 98 procent vil gerne undgå at modtage spam-mails. Kun 1 procent er endt med at købe noget på baggrund af et tilbud modtaget via en spam-mail.
»Det bedste man kan gøre i dag for at undgå spam-mails er at være opmærksom på, hvor på internettet man surfer, og hvem man uddeler sin adresse til,« siger Gert Nielsen.
Det nyeste indenfor spam er spam til mobiltelefonen. I Danmark angav 8 procent at de allerede har modtaget spam til mobiltelefonen. For hele Norden er det modsvarende tal 14 procent.