Der er lagt op til et digitalt kultursammenstød, når den nye generation af medarbejdere skal ind på arbejdsmarkedet.
Det skal ses i lyset af, at danske virksomheder er tæt på at skrabe bunden i en europæisk undersøgelse, når det handler om at tiltrække nye og unge medarbejdere - de såkaldte »digitalt indfødte.«
Analysefirmaet Forrester Consulting står bag undersøgelsen, der er bestilt af Xerox Europa, og har sat fokus på 1600 virksomheder i 16 forskellige europæiske lande. En undersøgelse, hvor Danmark har placeret sig på en kedelig næstsidste plads.
Undersøgelsen konkluderer, at generationen, der er født efter 1980 - de »digitalt indfødte«, konstant er online og ikke skelner mellem fritidsliv og arbejde. Desuden er den nye generation ifølge undersøgelsen vant til at håndtere informationer fra flere kilder samtidig og hurtigt.
Administrativ direktør i Xerox i Danmark mener, at den teknologiske udvikling ofte bliver misforstået af virksomhederne.
»Mange har forbud mod at gå på internettet eller restriktioner i forhold til, hvad de må bruge det til. Det er forbudt at lægge private spil eller programmer ind på din computer. Det vil den næste generation ikke acceptere. Deres fritid og arbejde hænger sammen på en måde, så de ikke kan arbejde, hvis de ikke har lov til det,« siger Morten Felding, der er administrerende direktør i Xerox Danmark til Berlingske Tidende.
Han mener, at det er noget pjat, at virksomhederne ofte begrunder forbudene med sikkerhedshensyn eller båndbredde.
Opfattelsen bliver bakket op af Steen Hildebrandt, som er professor i organisations- og ledelsesteori ved Handelshøjskolen i Århus.
»Man kan ikke dressere moderne mennesker til at være én type mennesker i arbejdstiden og en anden type i fritiden. For mig at se, er det en mistillidstænkning. Du er nødt til at have politikker og holdninger, men der kan ikke være forbud,« siger han.