Med det nuværende arbejdstempo vil det tage 100 år at få rettet alle fejl i det nationale Bygnings- og Boligregister (BBR). Sådan lyder konklusionen fra Rigsrevisionen, som netop har afleveret en rapport om datakvaliteten i BBR-registret, skriver Nyhedsmagasinet Danske Kommuner.
Halvdelen af oplysningerne i registret er 30 år gamle og ofte indberettet af ejerne selv, som i mange tilfælde har målt forkert eller angivet et mindre areal for at opnå en skattemæssig fordel. Stikprøvekontrol har vist, at ejernes egne oplysninger er særdeles fejlfyldte.
De forkerte data i det national boligregister betyder, at hverken ejendomsværdiskat, boligstøtte eller vand- og kloakafgifter bliver regnet rigtigt ud.
Erhvervs- og Boligstyrelsen vil nu stramme reglerne for at sikre, at de enkelte kommuner kontrollerer oplysningerne i databasen.
»Vi tager kritikken af registret til os. 100 år er lidt for lang en horisont, og vi vil arbejde for at få skærpet lovgivningen overfor kommunerne og borgerne. Kommunerne skal følge mere med og tjekke data, mens borgerne skal idømmes høje bøder for at indberette ukorrekte oplysninger,« siger kontorchef Per Smed fra Erhvervs- og Boligstyrelsen til Nyhedsmagasinet Danske Kommuner.
Kommunerne kan allerede udstede en bøde på 2.000 kr. til borgere, som har indberettet forkerte oplysninger til BBR-registret, men denne mulighed er aldrig blevet brugt.