New Media Days: Peter Hirshberg er bestyrelsesmedlem hos Technorati, der indekserer verdens mange weblogs. Blandt andet i den funktion har han en god fornemmelse for vor tids internet.
På konferencen New Media Days i København var Hirshberg i denne uge inviteret for at give en opsummering af nutidens internet - nærmere sagt betydningen af Web 2.0.
Han begyndte sin præsentation med at fremvise en sort/hvid film fra midten af sidste århundrede, hvor skuespillerne med angst i stemmen forudså, at vores dagligdag en gang i fremtiden ville blive kontrolleret af en stor digital hjerne. Men i Hirshbergs øjne har og havde vi intet at frygte:
»Den gigantiske hjerne er blevet os. Vi kalder hjernen: Publikum,« sagde Peter Hirshberg med stor begejstring.
Dermed lægger Hirshburg ikke skjul på, at han mener, at den åbenhed og omvæltning, som internettet har bragt, er en gavnlig ting for forbrugere og samfundet.
»I øjeblikket er det blevet rigtigt dumt for firmaer og journalister at lave fejl - for det bliver opdaget af brugerne,« sagde Peter Hirshberg.
Han peger på det velansete program 60 Minutes, der lavede en dokumentationsfejl i et indslag om Bush. Efter et stykke tid blev fejlen opdaget af bloggere, hvilket betød en stribe fyringer på tv-stationen CBS.
Ligeledes blev en tysk pr-kampagne for at styrke tysklands nationalfølelse ramt af en storm af bloggende undersøgere. Det viste sig, at kampagnes slogan: "Du bist Deutschland" også blev brugt under nazisternes kampagner i 30/40'erne. I stedet for at ændre sloganet eller gå i dialog, valgte pr-kampagnes talsmand at anklage bloggerne for at være internettets toiletvæg. Det betød, at kampagnen aldrig fik det tilsigtede resultat.
»Kontrol er så "sidste-århundrede-agtig". Vores æra er deltagelsens æra,« sagde Peter Hirshburg.
Som et godt eksempel på virksomheder, der forstår at gå i dialog, fremhævede Hirshburg Sun Microsystems, der lagde alle blogindlæg - gode som dårlige - ud på firmaets hjemmeside.
Peter Hirshberg peger selv på videoen: Day of the Long Tail som illustration af sine pointer. Se den satiriske video hos
Youtube.
Under relaterede artikler kan du læse indlægget fra Andrew Keen, der har et noget anderledes syn på internettets påvirkning på samfundet.