Også når det gælder salg af de helt små varer og ydelser, har den danske nethandel efterhånden udviklet sig til at være en sikker salgskanal for de virksomheder, der forstår at udnytte mediets muligheder.
Den gennemsnitlige ordreværdi er faldet 35 procent fra 398 kroner i 2003 til 256 kroner i 2004, og det understreger, at nettet er blevet mere integreret i danskernes bevidsthed. Forbrugerne er mere villige til at trække dankortet op af lommen end tidligere.
»Vi ser en større grad af hverdagsshopping end tidligere. Nu er det ikke længere salg af store rejser, der dominerer - forhandlerne har været gode til at udvide deres produktportefølje, så en lang række mindre tilbehørsprodukter er kommet med. Men det er klart, at man ved de mindre transaktioner skal finde en tilpasning af betalingsmåde - for eksempel en abbonementsordning,« siger direktøren for TradeDoubler i Danmark, Simon Goldschmidt, til ComON.
Han fremhæver Den Blå Avis som et eksempel på en succesfuld nethistorie. Der kan man indrykke en annonce eller downloade et musiknummer for et par kroner, og ved at give brugeren mulighed for at oprettet en "blå konto" gør sitet det nemt at gennemføre de helt små handler. Online gambling og betting er ifølge Simon Goldschmidt et andet område, der har været med til at udvikle folks adfærd på nettet.