DR gav 3 reklame for 700.000 kroner

Telefonerne fra 3 fyldte sendefladen, da Danmarks Radios nye dramaserie Ørnen søndag aften rullede over skærmen. 3 fik reklame svarende til 700.000 kroner, vurderer ekspert.

Hovedpersonerne i Danmarks Radios nye tv-dramaserie Ørnen bruger, som nogle af de få danskere, 3G-telefoner meget aktivt i deres arbejde. Der er stort set ikke det, som »den særlige afdeling under Rigspolitiet for grænseoverskridende, organiseret kriminalitet« kan benytte de nye telefoner til.

Da andet afsnit af serien blev sendt søndag aften, varede scenerne med 3G-telefonerne flere minutter, og blev fulgt intensivt af 1,7 millioner seere.

Reklameværdi: Mindst 700.000 kroner
Eksponeringen af 3's telefoner var så markant, at det ville have kostet 3 en formue, hvis selskabet skulle have købt sig til en lignende placering i den bedste sendetid, vurderer en ekspert over for IT-avisen ComON.

»Værdien af et reklame-tv-spot med de seertal er 170.000-180.000 kroner pr. 30 sekunder, og hvis video-telefonerne var med i cirka to minutter, så er vi oppe omkring 700.000 kroner. Men her er der jo tale om eksponering inde i en dramaserie, hvor forbrugerne sidder med paraderne nede, og det er med til at forstærke effekten,« siger Flemming Jensen, tv-chef i mediebureauet Mediaedge:cia til IT-avisen ComON.

Bedre end instruktionsbog
Seriens helt Hallgrim »Ørn« Hallgrimsson var nærmest i konstant video-kontakt med kollegerne på kontoret via 3G-telefonen. Og det er især denne meget tydelige fremvisning, som flere gange kunne sidestilles med en kort instruktion til, hvordan telefonerne virker, der gav den store reklame-effekt.

»Efter min vurdering som reklamemand, er den eksponering, som 3 fik i Ørnen, mange penge værd. Helten brugte produktet, og han gjorde det flere gange. Det virkede uden problemer, og det blev vist hvordan det skulle bruges på den rigtige måde. Værdien var helt klart i top set med 3's øjne,« forklarer Flemming Jensen.

Product-placement på kanten
Ifølge Flemming Jensen var placeringen af 3's telefoner i Ørnen dog så markant, at det balancerede på grænsen til at blive for meget.

»Product-placement virker typisk mere kraftigt end reklamer, netop fordi forbrugerne ikke har de samme parader oppe. Men det må heller ikke blive for tydeligt, seerne kan jo godt gennemskue budskabet, hvis det bliver for oplagt. Min vurdering er, at man balancerede på kanten af, hvor det var ved at blive for meget i Ørnen. Flere gange havde brugen af telefonen ikke rigtig noget med handlingen at gøre. I stedet virkede det som om, at formålet blot var at vise video-telefonerne frem,« forklarer Flemming Jensen.




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Testmanager til Partsrepræsentation

Mobilplan ApS

Content Creator

HusCompagniet A/S

Application Manager

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Senior Delivery Manager
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere