Hovedpersonerne i Danmarks Radios nye tv-dramaserie Ørnen bruger, som nogle af de få danskere, 3G-telefoner meget aktivt i deres arbejde. Der er stort set ikke det, som »den særlige afdeling under Rigspolitiet for grænseoverskridende, organiseret kriminalitet« kan benytte de nye telefoner til.
Da andet afsnit af serien blev sendt søndag aften, varede scenerne med 3G-telefonerne flere minutter, og blev fulgt intensivt af 1,7 millioner seere.
Reklameværdi: Mindst 700.000 kroner
Eksponeringen af 3's telefoner var så markant, at det ville have kostet 3 en formue, hvis selskabet skulle have købt sig til en lignende placering i den bedste sendetid, vurderer en ekspert over for IT-avisen ComON.
»Værdien af et reklame-tv-spot med de seertal er 170.000-180.000 kroner pr. 30 sekunder, og hvis video-telefonerne var med i cirka to minutter, så er vi oppe omkring 700.000 kroner. Men her er der jo tale om eksponering inde i en dramaserie, hvor forbrugerne sidder med paraderne nede, og det er med til at forstærke effekten,« siger Flemming Jensen, tv-chef i mediebureauet Mediaedge:cia til IT-avisen ComON.
Bedre end instruktionsbog
Seriens helt Hallgrim »Ørn« Hallgrimsson var nærmest i konstant video-kontakt med kollegerne på kontoret via 3G-telefonen. Og det er især denne meget tydelige fremvisning, som flere gange kunne sidestilles med en kort instruktion til, hvordan telefonerne virker, der gav den store reklame-effekt.
»Efter min vurdering som reklamemand, er den eksponering, som 3 fik i Ørnen, mange penge værd. Helten brugte produktet, og han gjorde det flere gange. Det virkede uden problemer, og det blev vist hvordan det skulle bruges på den rigtige måde. Værdien var helt klart i top set med 3's øjne,« forklarer Flemming Jensen.
Product-placement på kanten
Ifølge Flemming Jensen var placeringen af 3's telefoner i Ørnen dog så markant, at det balancerede på grænsen til at blive for meget.
»Product-placement virker typisk mere kraftigt end reklamer, netop fordi forbrugerne ikke har de samme parader oppe. Men det må heller ikke blive for tydeligt, seerne kan jo godt gennemskue budskabet, hvis det bliver for oplagt. Min vurdering er, at man balancerede på kanten af, hvor det var ved at blive for meget i Ørnen. Flere gange havde brugen af telefonen ikke rigtig noget med handlingen at gøre. I stedet virkede det som om, at formålet blot var at vise video-telefonerne frem,« forklarer Flemming Jensen.