Selvom priserne på mobiltelefoni, internet og fastnet konstant ryger nedad, er det i virkeligheden ikke blevet billigere, siger teleanalytiker John Strand.
»Telepriser falder, men det samlede forbrug stiger. Og så kommer der hele tiden nye produkter og nye løsninger,« siger John Strand til ComON.
I løbet af de sidste år har konkurrencen på it- og telemarkedet sendt priserne gevaldigt nedad på trafik via internet og telefon. Både på abonnementspriser og produktpriser, hvad enten det handler om mobiltelefoner eller it-udstyr til kommunikation.
I takt med prisfald har vi også fået flere mobile løsninger, vi sender flere sms-beskeder og bruger internettet mere. For eksempel er løsninger med høj hastighed på internettet en del dyrere end de mindre løsninger. Men for få år siden fandtes muligheden for superhurtigt internet slet ikke, og derfor var det heller ikke naturligt at betale 3-4- eller 500 kroner om måneden.
»Det, som kunderne slet ikke tænker på, er at de lavere priser jo bare bliver erstattet af noget andet, som er dyrere,« mener John Strand.
Derfor mener han ikke, at vi betaler mindre. Set over en bred kam bruger vi bare pengene et andet sted. For eksempel til at købe dyrere udstyr til den billigere kommunikation. Danskerne udskifet for eksempel oftere til ny mobiltelefon end for få år siden.