Sonys første PlayStation-konsol blev sendt på gaden den 29. september 1995 og fylder dermed ti år i dag. Sony fortæller at der er solgt knap en million eksemplarer af PlayStation og efterfølgeren PlayStation 2 i Danmark i de sidste ti år.
Nordisk Film Interactive, der står for PlayStation i Norden, fremhæver at det er lykkes at appellere til et ældre publikum med mere modne spil. Statistiken fortæller at den gennemsnitlige videospiller er 29 år.
Men det er ikke lykkes at lokke kvinderne til konsollerne - de fleste spillere er stadig mænd. Nye spil med social præg skal dog få hele familien til at deltage.
»PlayStation har i dag en markedsandel på 80 procent og derfor satser vi benhårdt på at udvide markedet. PlayStation er ikke længere kun en spillemaskine, men familiens foretrukne underholdningsenhed. I dag er PlayStation flyttet ind i stuen, hvor den er centrum for social familieunderholdning og har samme betydning som brætspillet havde før i tiden,« siger direktør Allan Hansen fra Nordisk Film Interactive.
PlayStation er i dag kernen i Sonys forretning, og på verdensplan er der solgt mere end 200 mio. konsoller. Senest har den japanske producent lanceret den nye håndholdte PlayStation Portable (PSP).
I 2006 kommer den næste generation, PlayStation 3, som for alvor skal få film og spil til at smelte sammen.