Danske forskere udvikler atomhukommelse

En ny danskudviklet atomhukommelse skal sprænge fartgrænserne for kommunikation på nettet.

Forskere fra Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet har udviklet en ny form for atom-hukommelse, der med tiden skal sprænge fartgrænserne for kommunikation på nettet og blive en central komponent i de såkaldte kvantecomputere.

»Det, vi har gjort, er at skabe en helt ny slags hukommelse, der tilføjer væsentligt mindre støj, end det er tilladt med nogen af de konventionelle eller klassiske tilgange til hukommelse,« siger professor Eugene Polzik til Berlingske Tidende.

Han står bag det kvantemekaniske gennembrud sammen med forskningsadjunkt Brian Julsgaard og ph.d.-studerende Jacob Sherson. Det danske forskningsresultat bliver i dag offentliggjort i tidsskriftet Nature.

Forskerne har demonstreret, at det kan lade sig gøre at overføre informationerne i en meget svag lysbølge til en bunke atomer.

For at skaffe plads til den stigende trafik i de optiske kabler anvendes stadig svagere lyspulser, men når signalets styrke aftager, bliver det stadig sværere at skelne mellem information og støj.

Kvantehukommelsen løser problemet ved at fjerne støjen i en proces, hvor lysets kvantetilstand overføres til et sæt atomer. Det bliver næste skridt bliver at overføre lysets atomare tilstand til en lysbølge igen.

»Det er principielt muligt og er noget, vi allerede nu arbejder på at løse,« siger Eugene Polzik, som har arbejdet sammen med forskere fra Tjekkiet og Tyskland.

Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere

Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere

NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere