Debatten om vold i computerspil har eksisteret næsten lige så længe som spilmediet, men den er blevet skærpet efterhånden som de pixelerede og utydelige modstandere er afløst af fotorealistiske kampsituationer. Krig og kamp hører til blandt de mest populære temaer til computerspil – men holder de virtuelle soldater sig til folkeretten eller kan man slippe afsted med at begå krigsforbrydelser?
En ny rapport fra to uafhængige organisationer i Schweiz, Playing by the Rules, stiller skarpt på dette spørgsmål. Formålet med rapporten er ikke at levere ammunition til alle dem, der ønsker voldelige computerspil forbudt, lover forfatterne. Men de ønsker at starte en diskussion om, hvorvidt krigsspillene holder sig til de internationale konventioner.
Og de mener, at de elementære principper – f.eks. at man ikke må skyde civile – bør indbygges i spillene, som dermed også vil blive mere realistiske, varierede og sjovere, som hedder det i rapporten.
Der er undersøgt 19 af de mest populære og aktuelle spil, som Call of Duty 4 og 5, Metal Gear Solid 4, Soldier of Fortune og Far Cry 2. I de fleste af spillene har forskerne fundet overtrædelser af de internationale regler om krigsførelse. I Call of Duty 4 kan spilleren eksempelvis skyde fra en helikopter med en natkikkert – det er imidlertid forbudt i den virkelige verden, fordi der er risiko for at ramme civile. I andre tilfælde kan man skyde på kirker eller moskeer.
I Far Cry 2 er der kamp i civile områder og ødelæggelse af bygninger, og spilleren kan skyde en person der overgiver sig uden at blive straffet i spillet.
Det nye Call of Duty: Modern Warfare 2 (som ikke er med i rapporten) er blevet voldsomt kritiseret for en massakre i en russisk lufthavn, hvor spilleren kan skyde og dræbe uskyldige civile sammen med en flok terrorister. I nogle lande – herunder Tyskland – har man modificeret spillet, så spilleren ”kun” kan skyde politifolk i lufthavnen, men ikke civile.