Google: Aviser skal stoppe med at klynke

Aviser og mediehuse har ingen grund til at græde over slunkne pengekasser. Det kan sagtens lade sig gøre at tjene penge i mediebranchen, mener Google-sifter.

Ifølge rygter har Google på det seneste overvejet at købe en avis. Blandt andet for at bevise, at mediehuse stadig bør være i stand til at tjene penge på papir- eller webudgivelser.

Overtagelsen af en avis er dog ikke blevet gennemført, men Googles medstifter Sergey Brin holder stadig fat i sit standpunkt.

På Googles I/O-konference udtalte Sergej Brin, at aviserne sagtens kan finde en vej ud af den nuværende knibe, som mange blandt andet beskylder Google for at føre aviserne ind i.
I hans forudsigelse gemmer der sig dog også et håb, om at aviserne så vidt muligt overlever, da Google er afhængig af, at der bliver produceret indhold på nettet.

Hos Google holder man fast i tankegangen om, at ting som Google News og andre nettjenester indgår i en symbiose med mediabranchen. De er ikke fjender.

»Hvis vi udelukkende kigger på sidste år, så udbetalte vi i omegnen af 30 milliarder kroner til andre hjemmesider via vores AdSense-program, DoubleClick og lignende,« siger Brin

Men fjendebilledet lever stadig.

I sidste måned var Robert Thomson fra Wall Street Journal ude at sige, at automatiske nyhedslæsere, blandt andet hos Google, var "parasitter eller bændelorm i internettets tarme".

Den europæiske dagbladsorganisation fortsætter kritikken og beder sine medlemmer om at sørge for "at Google bliver opmærksom på den skade firmaet foresager læsere, journalister og resten af medarbejderstaben. Og indvirkningen på industrien, demokratiet og økonomien.

Brin vælger dog bare at kalde de faldende oplag og de lavere reklameindtægter for en del af evolutionen. Branchen står ikke på afgrundens rand.

»Jeg tror på, at forretningsmuligheder vil udvikle sig, og at vi på lang sigt vil få en endnu højere kvalitet af information,« sagde Brin og opfordrede mediaselskaberne til at tænke i nye baner.

For eksempel var Googles store indtægtskilde, Google Adwords, bare et eksperiment. Ved starten i 1998 blev det ifølge Brin betragtet som affald på nettet, og indtægterne gav ikke mere end, at udviklerholdet kunne købe pizza til sig selv.

»Hvis i tager jer tid finde løsningen...så vil i også få jer en stærk og bæredygtig form for indtægter,« sagde Brin på messen, hvor han dog ikke kom med sine egne konkrete forslag til branchen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere