Teleselskabet Sonofon farer nu i flint over Konkurrencestyrelsens beslutning om, at udbydere af 3G-telefoni fremover kan binde kunderne i 12 måneder. Dette bør også gælde den øvrige del af mobilmarkedet. Alt andet vil være dybt konkurrenceforvridende, mener teleselskabet.
»Det er meget overraskende, at en så stor og konkurrenceforvridende ændring på markedet bliver besluttet, uden at branchen og telemyndighederne bliver hørt,« siger Allan Koch, direktør i Sonofon med ansvar for det regulatoriske område, i en pressemeddelelse.
Han mener, at udmeldingen fra Konkurrencestyrelsen på en række områder rejser flere spørgsmål, end den giver svar på.
Konkurrencestyrelsen lægger i sin beslutning vægt på, at den maksimale bindingsperiode som hovedregel er et år i de lande, der praktiserer bindingsregler for mobiltelefoner.
Ifølge Sonofon vil det være en fordel at indføre 12 måneders binding på hele mobilmarkedet, fordi Sonofon vil kunne give lavere minutpriser og bedre produkter frem for at bruge pengene på høje terminaltilskud.
»Vi forventer, at Konkurrencestyrelsens argumentation for at forlænge bindingsperioden for 3G-telefoner naturligvis også kommer til at gælde for det øvrige mobilmarked, og at den gældende lovgivning på området bliver ændret. Alt andet vil være dybt problematisk,« fortsætter Allan Koch.