Trods en generel stigning på 100.000 danske ADSL-linier, var det kun TDC som formåede at øge sin markedsandel. Det viser nye tal fra IT- og Telestyrelsen, som blev offentliggjort fredag. Det giver grund til bekymring mener styrelsen.
Ved udgangen af 2002 var der 307.000 xDSL-abonnementer i Danmark. Det er mere end en fordobling i forhold til året før. Ved udgangen af 2001 var der 150.000 abonnenter.
Trods den voldsomme stigning er det kun TDC der har formået at øge sin markedsandel. Ved udgangen af 2001 sad telegiganten på 74 procent af markedet - ved udgangen af 2002 var andelen steget til 81 procent. Dermed sidder telegiganten på mere end 4 ud af 5 ADSL-forbindelser i Danmark.
De øvrige store udbydere havde en vigende eller stagnerende markedsandel. Cybercity faldt fra 13 til 10 procent, Tiscali fra 11 til 6 procent, mens Orange beholdt sin markedsandel på 1 procent.
Mindre udbydere - deriblandt Telia der var inde på markedet i kort tid - deler de resterende 2 procent af markedet.
»Markedsandelene på ADSL-markedet giver fortsat grund til bekymring. Konkurrencen på dette marked fungerer ikke optimalt,« udtaler Teledirektør Jørgen Abild Andersen, IT- og Telestyrelsen.
»Konkurrencen på ADSL er derfor et af de områder, som vil blive analyseret nærmere i den undersøgelse af konkurrenceforholdene i telesektoren, som videnskabsminister Helge Sander har bedt IT- og Telestyrelsen om at foretage,« lover Jørgen Abild Andersen.
Undersøgelsen foretages i tæt samarbejde med branchens aktører og forventes at foreligge i maj 2003.
Tallene fra IT- og Telestyrelsen viser også at danskerne primært køber de små ADSL-forbindelser på under 512 kbit/s. Kun knapt 50.000 af de danske ADSL-kunder kører med hastigheder på over 512 kbit/s.