Efter et salg på 10,8 milliarder kroner og et overskud på godt 582 millioner kroner i 2. kvartal af 2004 har TDC skruet en smule op for forventningerne til selskabets overskud for hele året.
Bundlinje indtjeningen er godt tre gange så høj som i samme periode 2003, og nu forventer selskabet et overskud på 2,2 milliarder - 50 millioner mere end for et kvartal siden.
Justeret for engangsposter og frasalget af det belgiske datterselskab Belgacom tidligere på året er der tale om en stigning i periodens resultat på 23,3 procent, forklarer TDC i regnskabet.
Fremgangen skyldes ifølge TDC's administrerende direktør Henning Dyremose, at selskabet har haft held til at opveje det stærkt faldende brug af fastnettelefoni ved fremgang i internet- og mobildelen.
Siden 2. kvartal 2002 er den indenlandske fastnettelefoni faldet fra godt 5,6 milliarder minutter til 4,75 milliarder minutter i 2. kvartal 2004. Antallet af ADSL-kunder er dog alene det seneste år steget 46 procent, således at TDC ved udgangen af andet kvartal har i alt 484.000 kunder.
Samlet set tabte TDC 29.000 kunder fra 1. kvartal til 2. kvartal 2004, men kundetabet opvejes dog af, at kunderne taler mere i telefonerne. Omsætningen i den danske mobildel steg 100 millioner kroner målt i forhold til samme periode sidste år til 1,6 milliarder kroner. Dette tal dækker over en vækst i samtaleindtægterne på 17,1 procent, mens abonnementsindtægterne faldt 19 procent og salget af mobiltelefoner faldt 36,2 procent.
De handlende på Københavns Fondsbørs tog godt i mod regnskabet og nyheden om opjusteringen. Aktiekursen steg 3,75 procent efter offentliggørelsen, og dermed er TDC's steget godt en milliard kroner torsdag morgen.