I dag sidder der små RFID-chips på DVD-film og spiritus. Indenfor de næste ti år vil de små chips komme til at sidde på alle varerne i supermarkedet. Det forudser it-guru og direktør for Inovation Lab, Preben Mejer.
»Prisen er på få år faldet fra 40 kroner til to kroner i dag, og om seks-syv år vil de koste nogle få ører,« siger han til JyllandsPosten. De små elektroniske sladrehanke vil kunne gøre personalet ved kasselinjerne arbejdsløse. Hvis de indføres på alle varerne, bliver det muligt, at scanne indkøbskurven ved supermarkedet udgang, og trække betalingen automatisk på bankkontoen.
Hos Dansk Supermarked ser de positivt på RFID-chips.
»Vi er interesseret i teknologien, fordi det vil kunne effektivisere driften og dermed give kunden billigere varer,« siger informationschef Poul Guldborg til avisen.
Også Dansk Handel & Service har fået øje på fordelene såsom tyverisikring, logostik samt målrettet markedsføring.
Hos Forbrugerrådet er man mere tilbageholdene. Her mener man, at der også er en del ulemper, der skal tages højde for.
»Vi er bestemt ikke afvisende over for indførelsen af RFID. Det kan give nye muligheder for produktinformation og smarte nye varer og services til forbrugerne. Men vi skal være opmærksomme på, at det samtidig åbner for en øget registrering af kunderne, som kan bruges til målrettet markedsføring,« siger Anette Høyrup til JyllandsPosten.
RFID-chips:
RFID står for RadioFrekvens Identifikation.
De er ned til en kvadratmillimeter store, og der vil om få år komme til at sidde én på hver vare i supermarkedet.
De kan gøre personalet ved kasselinjerne overflødige, da betaling kan ske automatisk. Samtidig giver de supermarkedet mulighed for at overvåge hver enkelt forbrugers indkøb.