Twitter sætter nu en stopper for nye Twitter-applikationer, der minder om Twitters basale færdigheder.
Applikationer som Tweetdeck, Tweetie og andre er ellers populære. Eksempelvis Tweetdeck giver mulighed for at kombinere beskeder fra Facebook, Twitter og andre sociale netværk i samme mobilapplikation. Andre applikationer hjælper brugere til at følge strømmen af beskeder, samtidig med at de kan have et almindeligt arbejdsflow i på deres arbejds-desktop. På det seneste har Twitter dog gjort mere for at undgå tredjepartsapplikationer med basale Twitter-funktiner ved selv at tilbyde lignende applikationer eller købe eksisterende.
Det er med nye API-vilkår, at Twitter melder, at de ikke ønsker nye klient-applikationer, der "efterligner eller reproducerer den almindelige Twitter-klient-oplevelse." Eksisterende klient-apps får dog lov til at leve videre.
En API er en Application Programming Interface, som tredjeparter benytter til at få adgang til data og dermed skabe programmer, der yder ekstra i forhold til, hvad Twitter selv kan tilbyde.
Meddelelsen vækker opsigt, fordi de nye regler er en klar indskrænkning af udvikleres frihed til at bruge Twitters API. Netop gode applikationer er med til at gøre Twitter til en bedre tjeneste, lyder det fra flere.
"Eftersom jeg kender lidt til jeres historie, så står jeg i en mærkelig situation, fordi jeg både elsker jeres service og jeres folk, men samtidig føler det som om, at I forråder dem, der fik jer dér, hvor I er i dag. Hvor mange brugere fik i via tredjeparter? Hvor mange funktioner, der var født i tredjeparts-klienter, har I integreret i jeres egen strøm? I bider basalt set hånden, der i lang tid fodrede jer," skriver blogger og iværksætter-mentor Fred Oliveira i et blogindlæg.
Andre forstår Twitter. Blogger Jesse Stay - der selv er iværksætter - påpeger i et blogindlæg, at Twitter bedre kan tjene penge på reklamer ved selv at vise Twitter-strømmen ude ved brugerne. Netop Twitter har i en del år gjort sig bemærket ved en udpræget mangel på forretningsmodel. Sidste år begyndte firmaet dog at tjene penge på sponsorerede tweets, som dukker op ved søgninger.
Twitter begrunder deres nye API-vilkår med, at forskellige tredjepartsapplikationer laver nye måder at præsentere tweets på. Det forvirrer brugerne, siger Twitter.