Når danske forhandler fra primo oktober kan sælge Lenovos nye Thinkservere, er alle med Business Partner-status fra start godkendt til at forhandle produkterne.
En Lenovo-forhandler, der kender både Lenovo og HP er Uniplus It i Skanderborg. Her har direktør Jørgen Schjønning i et års tid solgt servere til erhvervslivet. Han stiftede for et år siden virksomheden, der sælger IBM's mindste servereserie, x-serien, foruden en del servere fra HP. Han tager det med sindsro uanset om det er IBM eller Lenovo, der står bag serverne.
»Hvis Lenovo gør det lige så godt, som da de overtog IBM´s Thinkpad vil det ikke betyde det helt store,« siger Jørgen Schjønning.
Han glæder sig over, at Lenovo kan blive en udfordring for den markedsledende producent, Hewlett-Packard, der i hans opfattelse helst vil vente med at tale med en forhandler til forhandleren har bevist, at han kan sælge for millioner af kroner.
»Lenovo har en god mulighed med sine SMB-servere. Hos HP er tonen, at forhandlerne skal vise, hvad de kan, før de vil give en en hånd. Lenovo er mere friske og lidt bedre til at gribe SMB-markedet an,« siger Jørgen Schjønning fra Uniplus It i Skanderborg.
Som et salgsstunt tilbyder Lenovo gratis support til alle danske kunder de første 90 dage efter købet. Det omfatter telefonsupport døgnet rundt og onsite support på hardware næste arbejdsdage.
I praksis kommer servicen til at ske med teknikere fra Servicegruppen og Lenovos autoriserede servicepartnere.
Og servicen kan blive afgørende, siger Nem Computers marketingchef Ulrik Nielsen. Han sælger servere fra Hewlett-Packard og Lenovos bærbare. Han vil holde godt fast i HP og er afventende overfor Lenovos servere, som han ikke vil sætte på sine hylder før de har bevist deres værd og Lenovo har rettet de begynderfejl, der måtte være.