Den engelske virksomhed Microlise er blevet ramt af et cyberangreb, hvilket skabte problemer med livetracking af DHL-pakker, fordi Microlise leverer systemer til logistikgiganten DHL.
Problemerne har primært påvirket kunder i Storbritannien.
En række medier har berettet om hændelsen på baggrund af en meddelelse fra den britiske dagligvaregrossist Nisa.
"Nisa er opmærksom på en hændelse, der påvirker Microlise. Vi ønsker at forsikre Nisa-kunder om, at dette kun vil påvirke live-sporingssynlighed af leverancer; der vil ikke være nogen indflydelse på selve leverancerne," meddeler Nisa til The Loadster og fortsætter:
"I tilfælde af forsinkelser vil kunderne blive informeret af DHL-kundeserviceteamet så hurtigt som muligt, indtil dette problem er løst."
Angrebet påvirkede kun tracking og ikke selve driften hos DHL.
DHL oplyser til mediet, at ingen af selskabets egne systemer eller drift var påvirket. Alligevel har selskabet taget affære.
"Men som en sikkerhedsforanstaltning har vi implementeret vores passende beskyttelsesforanstaltninger. Vi arbejder på at løse situationen og har implementeret beredskaber for at sikre, at serviceniveauet opretholdes for de kunder, som potentielt kan blive påvirket," meddeler DHL til mediet og fortsætter:
"Vi er i direkte kommunikation med leverandøren og vil kommunikere yderligere opdateringer efter behov."
Leverandører hos DHL skal have en ISO 27001-certificering eller tilsvarende, meddeler selskabet.
Microlise oplyser til mediet, at en "stor del" af selskabets tjenester var påvirket af hændelsen, som skyldtes "uautoriseret aktivitet på Microlise-netværket".
Microlise er nu i gang med at undersøge hændelsens omfang.