Sociale netværk som Facebook og Myspace stiller virksomhederne overfor nye udfordringer. På den ene side kan de populære tjenester fungere som et nyttigt redskab til at skabe kontakt med kunder og kontakt. Men de kan også åbne for nye sikkerhedstrusler og stille virksomheden i et tvivlsomt lys, hvis fortrolige oplysninger slipper ud på nettet.
Nogle virksomheder har valgt at forbyde sine medarbejdere at bruge sociale tjenester i arbejdstiden, mens andre har indført strenge regler for, hvordan tjenesterne må bruges.
Men det kan også gøres anderledes. Hos Hewlett-Packard er det tilladt for de 700 danske medarbejdere at bruge Facebook til at holde kontakten med venner, kolleger og familie i arbejdstiden, og her har man ligefrem ansat en professionel Facebook-konsulent til at undervise de ansatte.
»Medarbejderne lærer, hvem der kan læse med på de forskellige ting inde på Facebook. Det er vigtigt, at eksempelvis kundelister og lignende, der er underlagt fortrolighed, ikke lægges ud på Facebook. Vi underviser også i, hvordan medarbejderne undgår sikkerhedsproblemer omkring skadelige Facebook-applikationer, og hvordan man kan genkende virus og sikkerhedstrusler,« siger Facebook-konsulent Mikael Lemberg.
Selskabet har oprettet sin egen gruppe på Facebook for medarbejderne, hvor de f.eks. kan få besked om nye sikkerhedsrisici.
»Facebook er et tydeligt eksempel på, at arbejdslivet bliver mere integreret med privatlivet. Naturligvis har arbejdet førsteprioritet hos os - ligesom privatlivet har førsteprioritet derhjemme. Men Facebook er allerede en integreret del af den måde, som vores medarbejdere kommunikerer på. Derfor giver det heller ikke nogen mening at blokere for brug af Facebook i arbejdstiden,« siger Keld Jersild Olsen, der er adm. direktør for HP Danmark.