»Fuck Denmark« og »Boykot Denmark«. 9000 danske hjemmesider blev hacket i 2006, hvilket er en tredobling på tre år. Og roden til langt de fleste angreb var Muhammed-krisen.
Det viser tal som it-sikkerhedsfirmaet Fortconsult har udarbejdet for MetroXpress.
Sikkerhedsekspert i Fortconsult Ulf Munkedal kalder angrebene, der prægede danske hjemmesider tidligt i 2006, for »helt enestående«.
Hackerne har ifølge eksperten primært gået efter småerhvervsdrivende, foreninger og privatpersoners hjemmesider, fordi sikkerheden på deres hjemmesider ikke har været gode nok. Derfor har de ifølge Ulf Munkedal været nemme ofre.
Mejerivirksomheden Arla Foods, som er kendt over det meste af Mellemøsten, stod som firma forrest i skudlinjen under Muhammed-krisen, hvilket også kunne mærkes på nettet.
Men it-sikkerhedschefen i mejerivirksomheden oplyser, at hackerne aldrig fik held til at nedlægge virksomhedens hjemmeside. Men samtidig er han glad for, at hackerne ikke er gået mere målrettet til værks mod virksomheden.
Det vides endnu ikke hvor meget angrebene på nettet har kostet ejerne af de danske hjemmesider. Men en ting er sikkert. Ifølge Danmarks Statistik er eksporten til de muslimske lande faldet med 1,69 milliarder kroner.