Ifølge en undersøgelse fra Ferris Research er uønskede reklame-mails - spam - et alvorligt problem, som koster både amerikanske og europæiske virksomheder voldsomt mange penge. Undersøgelsen konkluderer at spam hvert år koster europæiske virksomheder 2,5 milliarder dollar - omkring 20 milliarder kroner.
Marten Nelson, der er analytiker hos Ferris Research, siger til den amerikanske brancheavis CRN at selv om det meste spam slettes på et sekund, så er der enkelte personer der føler sig fristet til at åbne for spam-mailen - og det koster tid. Ligeledes tager det tid at genfinde legitime mails, som er blevet ofre for spam-filtre.
Og de europæiske virksomheder slipper endda billigere end de amerikanske. I USA koster spam hvert år virksomhederne 8,9 milliarder dollar - mere end 70 milliarder kroner.
Med udgangspunkt i, at det tager 4,4 sekunder at håndtere en enkelt mail, koster spam de amerikanske virksomheder omkring 32 milliarder kroner hvert år, skrives det i undersøgelsen. Hertil kommer udgifter til kraftigere servere og mere båndbredde til at håndtere den øgede mængde elektronisk post. En udgift som løber op i næsten 30 milliarder kroner årligt. De resterende 8 milliarder bruges ifølge undersøgelsen på hjælp og support til frustrerede brugere.
Undersøgelsen forudsiger at spam-problemet vil stige endnu mere i Europa, hvor mobiltelefonen og SMS-kulturen virkelig er slået igennem. Fremover vil megen spam komme via tekstbeskeder på mobiltelefonen.