En hjælpende hånd fra prisportalen Edbpriser til Føniks Computer har fået en række en andre it-forhandlere til at anklage Edbpriser for urimelig forskelsbehandling og konkurrenceforvridende adfærd.
Prisportalen har for nyligt ændret opsætning for en del af deres database, og det har tvunget annoncørerne til at flytte data fra en database til en anden.
Mens andre selv har måttet flytte prisdata, har prisportalen hjulpet Føniks Computer med at flytte data.
Hjælpen har stor værdi for Føniks Computer, for hvis de skulle have lavet arbejdet, havde det taget godt 300 timer, oplyser meddirektør i Føniks Computer Poul Schack
»Vi er glade for, at vi slipper for at bruge mange hundrede timer på at lave arbejdet selv,« siger Poul Schack.
Kritikken mod Edbpriser kommer fra indehaver Peter Søe fra onlinebutikken Computerland. Han hævder, at Edbprisers hjælp sker på bekostning af andre forhandlere, der ikke får samme hjælp. Det betyder, at han bliver sat bagud, når han skal konkurrere med Føniks Computer. Med indsatsen kan forhandleren bruge sin tid på noget mere fornuftigt end selv at lægge data op, siger Peter Søe, der håber at han også kan få den hjælp, som Føniks Computer har fået.
»Jeg ville også have den hjælp. Det Edbpriser gør, er konkurrenceforvridende,« siger Peter Søe.
Også Midt-Datas administrerende direktør Allan Carøe Sørensen, raser over, at Edbpriser forskelsbehandler forhandlerne og hjælper nogen på bekostning af andre. Han vil have, at prisportalen behandler alle ens.
»Det er totalt uacceptabelt, fordi Edbpriser ikke skaber fair konkurrence,« siger Allan Carøe Sørensen.
Prisflytningen skete ifølge afdelingsleder i Edbpriser, Thomas Hvalsø Hansen fordi prisportalen vil samle forhandlere fra flere kategorier, så Føniks Computer ikke stod alene i en kategori. Han afviser at have forfordelt forhandleren og forklarer, at Føniks Computer fik hjælp med flytningen, fordi forhandleren havde et meget stort antal produkter, som skulle flyttes.
Thomas Hvalsø Hansen mener ikke, at nogle er blevet snydt, fordi portalen ikke har hjulpet andre end Føniks Computer, men hævder at andre forhandlere kun har haft »en meget lille byrde«, når de selv har skullet flytte prisdata.
»Jeg syntes, vi har gjort alle en tjeneste. Det er til fordel for de andre forhandlere, for nu er Føniks Computer ikke længere alene i en kategori,« siger Thomas Hvalsø Hansen.