I begyndelsen af denne uge kunne ComON fortælle at Google har fjernet bmw.de fra sit søgeindeks, fordi den tyske bilproducent BMW angiveligt har forsøgt at manipulere søgemaskinens resultater. Den danske søgemaskine-ekspert Mikkel deMib Svendsen peger dog på, at der ikke er noget nyt i at Google smider et site eller to ud af indekset eller de-ranker det - det sker hele tiden. Han mener at der primært er tale om et pr-stunt fra Googles side.
»Forestillingen om at Google kan og vil slette alle sites af indekset der ikke overholder deres publiserede guidelines har ikke hold i virkeligheden. Google har, som alle andre søgemaskiner, altid forsøgt at opbygge en god søgning, med de midler de nu engang har til rådighed - og her skal der ofte prioriteres. Det giver f.eks. ingen mening at "spilde" dyr manuel arbejdskræft på at rette op på et dårligt søgeresultat på en søgning som ingen nogensinde foretager - eller kun meget, meget få. Det er bedre at bruge den tid på at lave nogle flotte presse-eksempler som BMW og Ricoh og så håbe resten bliver skræmt væk,« siger Mikkel deMib Svendsen til ComON.
Han fortæller at det er teknisk og praktisk umuligt eller i hvert fald komplet urealistisk, at Google, eller nogen af de andre store søgemaskiner vil kunne slette alle de sites i deres indeks, der ikke overholder deres guidelines. Det er ganske enkelt for svært at finde de brodne kar.
»Et stort problem er, at for mange af de teknikkers vedkommende, som Google ikke vil have websites anvender, er det teknisk set umuligt at skelne med sikkerhed imellem legitim brug og illegitim brug. Hvad er f.eks. forskellen på 'personificering' og 'cloaking'? Teknisk set er det 100% det samme der sker - det er kun hensigten der er forskellen og den kan ikke objektivt måles,« siger han.
Ifølge Mikkel deMib Svendsen forsøger søgemaskinerne at flytte fokus på deres problemer med dårlige søgeresultater fra dem selv til webmasterne
»De forsøger at flytte ansvaret for de problemer de end måtte have med en dårlig søgekvallitet fra der hvor den hører til - hos dem selv, til de webmastere, som de i øvrigt ingen aftaler har med om at 'stjæle' deres indhold til kommercielt brug. Det er flot - men også et fuldkommen forvrænget billede,« siger han.