I Japan ser man dem alle steder. De små firkantede stregkoder findes på plakater, tavler, skilte og i aviser og blade. Konceptet er meget simpelt. Koden fotograferes med mobiltelefonens kamera og omdannes automatisk til en internet-adresse. Det kan være en køreplan, reklameside, konkurrence eller noget helt andet.
Nu er konceptet også ved at komme til Danmark. Det er blandt andet muligt at hente trafikinformationer om S-togene i København ved at scanne 2D-stregkoder i aviserne metroXpress og Urban. Koderne linker til et mobilsite med trafikinformation.
"Dette er kun én af mange muligheder som 2D-koder giver virksomheder og forbrugere. I Japan har 78 pct. af mobiltelefonerne på markedet 2D-stregkodelæser. Her bliver 2D-koder blandt andet brugt til levering af supplerende mobilt indhold i avisartikler og som udbredt betalingsmiddel. Vi kommer også snart til at se 2D-koder brugt til at fremme gennemskuelighed i behandlingen af fødevarer, samt til registrering og sporing af bagage på flyveturen", siger Jesper Stuhr, direktør i firmaet Scanbuy Danmark, der sælger en løsning til 2D-koder.
Der arbejdes lige nu på at indføre muligheden for at bruge koden som betalingsmiddel til et kommende mobilbillet til togene.
S-tog har kørt to kampagner med 2D koder, senest i december hvor man har haft en pakkekalender på stationerne bestående af en plakat med en kode, hvor der hver dag gemte sig en ”pakke” til de kunder, der scannede koden.
Foruden 2D-koderne har DSB også indført et program kaldet S-more, hvor man kan få besked per sms om trafikproblemer på strækningen. Dette program skal udvides hen over foråret, hvor man også begynder at vise tv med trafikinfo i togene.