Hvert år afslører firmaet BrandFinance de mest populære varemærker i verden. Listen for 2011 er nu offentliggjort.
Google indtager pladsen som det mest værdifulde varemærke i verden. Sidste år havde søgegiganten andenpladsen, men i år har den skubbet den amerikanske varehus-kæde Walmart væk fra førstepladsen. Google gør sig fortjent til førstepladsen, fordi firmaet ifølge BrandFinance har en varemærkeværdi på 44 milliarder dollars.
Ifølge Cnet er Google kravlet op af rangstigen, fordi firmaet har gjort meget for at udbrede kendskabet til Google. For eksempel ved at tilbyde assistance ved naturkatastrofer.
Flere it-firmaer har fået plads på varemærkelisten. Både IBM, Microsoft og Apple befinder sig på de højeste placeringer (Se listen i det øverste link).
Microsoft ligger på andenpladsen, IBM er på fjerdepladsen og først nede på 8. pladsen finder man Apple, som har taget det største spring fra en 20. plads sidste år, fordi firmaets "brand"-værdi er steget med 45 procent i årets løb. BrandFinance mener, at fremgangen skyldes Apple-brugernes helt "unikke loyalitet og hengivenhed".
I den anden ende af tabellen er Nokia nærmest ved at falde ud af top100 med en plads som nummer 94. Sidste år lå Nokia på 21. pladsen.
Facebook kan glæde sig over, at firmaet for første gang figurerer på top500 med en placering som nummer 281.