Europa har 27 forskellige landekoder, så når europæerne skal ringe op, er det sværere for virksomheder at etablere kundeservice på tværs af grænser.
Derfor spørger EU-Kommissionen i en høring, som åbnede denne uge, om det er på høje tid, at Europa får et fælles telefonnummer til virksomheder.
EU peger på to muligheder: Den ene mulighed kunne være at indføre et kort, tværeuropæisk nummer, der for eksempel starter med 115, forbeholdt virksomheder. Disse numre er korte og nemme at huske og giver virksomheden det samme nummer over hele Europa.
En anden mulighed kunne være at bruge det fælles præfiks (+3883), der i 10 år har eksisteret under det europæiske telefonnummerområde (ETNS). Virksomhedstelefonnumre kunne bestå af koden +3883 efterfulgt af et telefonnummer, som var det samme i alle medlemsstater, skriver EU-Kommissionen.
Den Internationale Telekommunikationsunion forsøgte i 2000 at indføre et fælles europæisk nummerområde. Under denne ordning, der udløber ved årsskiftet, blev koden +3883 tildelt 24 europæiske lande med henblik på at udvikle det europæiske telefonnummerområde (ETNS). Sigtet med ETNS var at fremme tværeuropæiske tjenester, men ordningen var tilsyneladende ikke specielt vellykket.
"Vores virksomheder er nødt til at have et særskilt kundeservicenummer i hver enkelt medlemsstat. Det gør det svært at udvikle tværeuropæiske kundetjenester," siger Neelie Kroes, EU-kommissær for den digitale dagsorden, om EU's tanker om behovet for et fælles virksomhedsnummer.
Høringen løber frem til 28. februar næste år.