I løbet af 2004 har TDC haft en nettotilgang på godt 100.000 nye ADSL-kunder, svarende til en vækst på 27 procent. Men samtidig er det samlede antal ADSL-kunder vokset med 160.000 kunder, svarende til en vækst på 33 procent. Det betyder at TDC har mistet markedsandele. Selskabet er således gået fra 79 procent af markedet 1. januar 2004 til 75 procent 1. januar 2005. Det viser den statistik over det danske telemarked, som IT- og Telestyrelsen udsendte i går.
Og TDC's fomindskede styrke vækker ikke kun glæde hos konkurrenterne. Også IT- og Telestyrelsens direktør bifalder udviklingen.
»Ud fra et konkurrencemæssigt synspunkt glæder det mig, at TDC får kamp til stregen på ADSL-markedet. De senere år er det karakteristisk, at konkurrenterne har vundet terræn, og det kan man da håbe også vil ske i fremtiden,« siger Jørgen Abild Andersen, direktør i IT- og Telestyrelsen til Jyllands-Posten.
De store vindere i ADSL-kampen er Cybercity og Tele2. Cybercity har således haft en 75 procents vækst i antallet af ADSL-kunder, mens Tele2 er gået 69 procent frem. Tiscali, som i januar blev købet af Tele2, ligger bagerst i feltet med en fremgang på 16 procent.
I alt var der 1. januar 2005 633.459 ADSL-kunder i Danmark, mod 473.359 året før.