Forbrugerrådet rejser det røde flag for Sandbergs nye tiltag. Sandbergs nye webservice tilbyder kunderne at lægge varer ind i en virtuel kurv inden de vælger, hvilken forhandler, de vil handle med.
Problemet er, at når kunden bliver sendt videre til en forhandler-webshop, hvor den konkrete handel skal gennemføres, er prisen ofte en anden og som regel højere end Sandbergs vejledende pris.
Et af mange eksempler er et telefonkabel, som hos Sandberg står til 69 kroner. Hos én forhandler sælges kablet for 79 kroner. Dertil kommer, at forhandlerne ved mindre køb ofte lægger udgifter til fragt oveni.
Sandberg skriver selv på sin hjemmeside, at priserne hos forhandlerne kan være anderledes end producentens vejledende priser. Men ifølge markedsføringsloven skal kunden allerede ved valget af produkt oplyses om den endelige pris, og dermed overtræder Sandberg loven, vurderer jurist i Forbrugerrådet, Agnete Sigurd.
»Det er problematisk, at forbrugerne får præsenteret en pris i Sandbergs webshop, som så senere i bestillingsforløbet ændrer sig, når man når frem til den enkelte forhandlers webshop. Det er meget forvirrende for forbrugerne, og det mener jeg ikke er godt nok,« siger jurist i Forbrugerrådet, Agnete Sigurd til ComONs søsterblad CRN.
Hos Sandberg afviser direktør Erling Hoff Petersen, at være på kant med lovgivningen.
»Vores nye service er ikke en webshop i klassisk forstand, men fungerer som et showroom, hvor vi oplyser vejledende priser. Derfor er det i orden, at vores priser afviger fra, hvad der gælder ude hos forhandlerne,« siger Erling Hoff Petersen.