Danske optikerkæder har i flere år været forvente med store avancer på brillemarkedet. Men det vil det nystartede, britiske net-firma netbriller.com lave om på.
Firmaet, der får base i Danmark, har store ambitioner om at vokse i resten af Nordeuropa.
»Det danske optikermarked er kendetegnet ved høje distributionsomkostninger. Vi forhander også med kendte designerbrands til en pris, der ofte ligger 30 til 50 procent under prisen i butikkerne,« siger Jammes Hobbis, der er stifter af det nystartede firma, til Børsen.
Hos Netbriller.com skal kunden på forhånd kende den korrekte styrke. Samtidig kan kunden afprøve brillestellet elektronisk ved at uploade et billede af sig selv. Men kunden skal dog ikke regne med den helt store service. Hvis man vil man have rettet stellet til, må kunden selv opsøge en optiker.
For et par år siden udløste et lignende koncept priskrig på det britiske marked blandt etablerede optikerkæder. Det mest modne marked for brillesalg på nettet er USA, hvor salget udgør 1,6 procent af hele markedet.