Kompliceret fortrydelsesret for e-handel

Det er ikke nok at forklare om fortrydelsesretten på hjemmesiden. Netbutikkerne skal sende reglerne i en mail eller et brev. Hvis det ikke sker, kan fristen for at sende varerne retur forlænges i op til tre måneder.

Hvis man fortryder et køb på nettet, er man som forbruger bedre stillet, end hvis man har købt varen i en almindelig butik. Der gælder nemlig særlige regler for fortrydelsesretten i netbutikkerne i forhold til de almindelige butikker.

Reglerne er dog så indviklede, at 65 procent af netbutikkerne ikke beskriver dem korrekt. Det kan blive dyrt for netbutikkerne. Fortrydelseretten forlænges nemlig til tre måneder, hvis loven ikke overholdes korrekt.

En undersøgelse, e-handelsfonden netop har lavet, viser, at kun 35 procent af de adspurgte netbutikker oplyser om, hvordan forbrugerne udnytter fortrydelsesretten korrekt.

»Reglerne, for hvordan netbutikkerne skal oplyse om fortrydelsesretten, er så komplekse, at det kan være svært for netbutikkerne at gennemskue, lige præcis hvad de skal gøre for ikke at bryde loven,« siger advokat Hanne Bender fra Bender Von Haller Dragsted til ComON.

Rikke Bang, der er projektleder for undersøgelsen, tror ikke, at det er uvilje fra netbutikkernes side, der resulterer i den manglende opfyldelse af lovkravene. Hun mener, det bunder i uvidenhed.

»Intensionerne er gode. De skriver eksempelvis om fortrydelsesretten, men de har ikke sat sig ind i alle underpunkterne af paragrafferne,« siger Rikke Bang til ComON og forklarer, at hvis netbutikkerne ikke oplyser om fortrydelsesretten på et varigt medie, brev eller mail, forlænges forbrugernes fortrydelseret fra 14 dage til tre måneder til skade for netbutikkerne.

»Det er ikke nok, at reglerne fremgår på netbutikkens hjemmeside,« siger Rikke Bang.

Problemer med tilliden
Undersøgelsen peger også på andre problemer for netbutikkerne. Blandt andet giver lovgivningen vedrørende aftaleindgåelse også netbutikkerne store problemer.

For eksempel er det kun omkring 43 procent af netbutikkerne, som klart fortæller forbrugeren, hvilke faser forbrugeren skal igennem for at indgå en aftale med netbutikken. Det skaber usikkerhed for forbrugerne om, hvornår de har foretaget en forespørgsel, og hvornår de rent faktisk har gennemført en handel.

Kun omkring 26 procent oplyser om hvordan forbrugeren skal forholde sig, hvis der er indtastet forkerte oplysninger.

Også persondatapolitikken skaber problemer i forhold til forbrugernes tillid til handel på nettet. En stor amerikansk undersøgelse viser, at forbrugerne er bange for at miste eller få misbrugt personlige oplysninger, når de handler på Internettet.

Ifølge Danmarks Statistik er 33 procent af den danske befolkningen utrygge ved at handle på nettet.

Direktør for e-handelsfonden, Lars Schmidt Larsen, finder det derfor meget problematisk, at kun 36 procent af de undersøgte netbutikker fortæller forbrugeren, hvad oplysningerne skal bruges til, og hvordan de bliver behandlet og opbevaret.

»Hvis forbrugeren ikke kan se fornuften i at oplyse navn, adresse, e-mail og et telefonnummer, så bliver de usikre og afbryder i værste fald handlen. Men netbutikkerne kan mindske forbrugernes usikkerhed markant, hvis de blot forklarer dem, hvad oplysningerne skal bruges til,« siger Lars Schmidt Larsen.

Han mener, at de omtalte problematikker er centrale områder, som i den grad svækker forbrugernes tillid til e-handel, fordi forbrugerne ikke får de oplysninger de er berettiget til ifølge gældende lovgivning.

Han understreger, at selvom lovgivningen på nogle områder er kompleks og uigennemskuelig, så kan netbutikkerne ikke skyde skylden på lovgivningen.

»Det er alene netbutikkerne, som har ansvaret for at deres netbutik overholder gældende lov,« siger han til ComON.

Brug for vejledning
Claus Bonde Mikkelsen, advokatfuldmægtig hos Advokathuset Odder, har fulgt udviklingen af nethandel nøje. Han mener, der er brug for vejledning, så nye netbutikker kommer godt fra start.

»Det er meget vanskeligt at starte en netbutik op. Udover e-handelsloven, skal netbutikken forholde sig til markedsføringsloven, persondataloven, købeloven og forbrugerdataloven,« forklarer Claus Bonde Mikkelsen.

»Forbrugsministeren bør overveje at lave en guide for kommende netbutikker for at komme nogle af problemerne til livs,« siger Claus Bonde Mikkelsen til ComON.



Fakta:
Der findes omkring 4500 PBS-registrerede netbutikker i Danmark. Heraf er 288 e-mærkecertificerede. Yderligere 96 er under udarbejdelse til at blive certificeret.
e-mærket er en non profit-mærkningsordning, stiftet af de største danske forbruger- og erhvervsorganisationer; Forbrugerrådet, Dansk Handel og Service, Finansrådet, HTS, Dansk Industri, HK, ITEK, Dansk-IT, IT-Brancheforeningen og FDIH.











Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere