Microsoft sender i disse dage en testversion af den seneste opdatering til Office 2000 på gaden. Opdateringen, der har kodenavnet Office 10, indeholder blandt andet software til talegenkendelse samt understøttelse af Extensible Markup Language (XML) i både Excel og Access. Det skriver CNet news.
Talegenkendelsen i Office 10 gør det muligt for brugerne at oprette og redigere Word dokumenter ved at tale til computeren. Det er første gang Microsoft har inkluderet talegenkendelse i et produkt.
Opdateringen byder også på et nyt koncept kaldet Smart Tags, der dukker frem på skærmen når man tilføjer eller retter data. Tags’ene giver brugeren mulighed for at formatere, ændre eller rette i de data, der arbejdes på.
Smart Tags kan også hjælpe med at få information fra Nettet eller andre Office programmer. Eksempelvis kan Tags’ene automatisk indsætte de fulde informationer fra en kontaktperson i Outlook, bare man skriver navnet på kontaktpersonen.
Yderligere vil både Excel, PowerPoint og Outlook blive udstyret med AutoRecover – en funktion, der automatisk gemmer dokumenter med jævne mellemrum. Funktionen har længe eksisteret i Word.
Sideløbende med Office 10 arbejder Microsoft på at skabe en helt ny Office-version til sin dot-net strategi. Office.Net, der forventes på gaden i 2002, vil være fuldstændig webbaseret.