En strejke på CSC er rykket nærmere, efter at selskabet i tirsdags lockoutede 120 ansatte.
Hos virksomheden Segmenta, der indgår i et konsortium med CSC, tror man ikke, en arbejdskonflikt vil trække ud
Konsortiet med CSC og Segmenta skal levere et nyt debitor-system til Skat.
”Vi har en nødplan. På den korte bane kan vi ved at tilrettelægge arbejdet anderledes godt klare situationen. Hvis det ikke udvikler sig yderligere (i forhold til den igangværende lockout, red) vil der ikke være problemer. Men det er klart, at hvis der på den lange bane forsvinder mange ressourcer ud af projektet på grund af en strejke, så vil man kunne mærke det,” siger Lars Damgaard, der er partner og administrerende direktør i SAP-huset Segmenta.
Både fra CSC-ledelsens og fagforbundet Prosas side har det været tilkendegivet, at arbejdskonflikten primært ville ramme udviklingsprojekter.
Et at de store udviklingsprojekter, der er i gang hos CSC, er det nye SAP-baserede debitor-system, der skal fungere som motor for hele skattevæsenets økonomistsyring. Flere andre udviklingsopgaver, blandt andet det kommende digitale motorregister – afhænger for deres gennemførelse af debitorsystemet, der er prissat til en kvart milliard kroner.
ComON har spurgt Skat om, hvordan man forholder sig til konflikten. En skriftlig tilbagemelding fra kommunikationskonsulent i Skat Cecilie Fernstrøm giver dog blot dette lakoniske svar:
”Vi blander os ikke i interne stridigheder hos vores leverandører og har derfor ingen kommentarer”.
Højere oppe i hierakiet er Skats en anelse mere meddelsom.
Thomas Fredenslund, der er Skats direktør for itudvikling, bekræfter, at en CSC-strejke i princippet kan medføre en bod til leverandøren.
”I alle vores projekter er leverandørerne bundet af deadlines i den forstand, at der er aftalt leverancetidspunkter i de pågældende kontrakter. Kan disse tidspunkter ikke nås, er der som oftest knyttet en bod, som vi som kunde kan vælge at kræve, hvis vi finder det rimeligt ift. årsagen til forsinkelsen,” siger han i et skriftligt svar til ComON.
Heller ikke Thomas Fredenslund ønsker at kommentere på de interneforhold i CSC.
Ifølge Segmentas Lars Damgaard er der muligt at køre videre med udviklingen af debitorsystemet, fordi CSCs rolle i det nuværende forløb især handler om testning og drifts-tekniske spørgsmål.
Du siger, at det nok går på den korte bane, men nok ikke på den lange. Hvad er den korte og hvad er den lange bane?
”Den korte bane er uger. Den lange er måneder. Hvis det trækker ud i måneder, er det klart, at det kan blive problematisk,” siger Segmentas direktør.
Fagforbundet Prosa har her til formiddag indsendt 2. strejkevarsel til CSC, beretter Computerworld i dag.