Kort efter kl. 11.00 lokal London-tid trådte Apple-chef Steve Jobs op på scenen i Old Billingsgate Market for at annoncere den europæiske lancering af iTunes Music Store.
I Europa får musiktjenesten noget mere konkurrence fra starten, end den amerikanske udgave fik.
Den skal blandt andet konkurrere med den store og veletablerede musiktjeneste OD2, Napster og snart også Sonys Connect, der er på banen senere på måneden i udvalgte europæiske lande.
Alligevel regner analytikere med, at Apple lynhurtigt vil sætte sig på op mod 50 pct. af markedet for lovlige downloads, et marked der allerede er skabt på forhånd via godt salg af iPod's.
Apples karismatiske chef, Steve Jobs, startede med at kritisere de webbaserede musiktjenester og fremførte, at en jukebox (som iTunes) med indbygget musiktjeneste er den rigtige løsning.
Desværre får vi ikke tjenesten at se i Danmark lige foreløbig. Skønt Apples europæiske chef tidligere på året lovede, at man ikke ville lancere i Europa før alt var på plads, underforstået i flere lande, er tjenesten kun tilgængelig i Storbritannien, Frankrig og Tyskland.
Jobs sagde dog, at man arbejder på at gøre tjenesten klar i andre europæiske lande. En lancering i disse lande vil ske til oktober.
Grunden til satsningen i disse tre lande til at starte med skyldes sansynligvis, at de tilsammen står for 62 pct. af det samlede europæiske musiksalg, hvilket Jobs nævnte på scenen.
Priserne bliver på 99 cent pr. sang og 9,99 euro pr. album.
Euro iTunes tilbyder ligesom i USA omkring 700.000 sange, også en del fra "indie-selskaberne", som rygterne eller påstod Apple ikke havde fået aftaler med.
Ifølge ubekræftede oplysninger vil Apple placere det europæiske iTunes-hovedkvarter i skatteoasen Luxembourg.