Den nordjyske internetbutik Webfoto.dk skal nu igang med at fjerne E-mærket fra sin hjemmeside.
E-handelsfonden har valgt at fratage butikken mærket, fordi en afgørelse i Forbrugerklagenævnet ikke er blevet fulgt.
»E-mærkede virksomheder skal forholde sig aktivt til Forbrugerklagenævnets afgørelser. Det giver dem to muligheder: Enten at acceptere afgørelsen eller indbringe sagen for en domstol, hvis de er uenige i afgørelsen. Man må ikke, som i Webfoto.dk's tilfælde, ignorere afgørelsen,« siger direktør i E-handelsfonden Lars Schmidt Larsen.
Sagen stammer fra januar hvor køberen rådførte sig med butikken før et køb af et digitalkamera. Køberen blev efterfølgende skuffet over, at det kompakte kamera lavede hvide pletter på billederne under visse omstændigheder. Ifølge nævnet var det en mangel fra sælgers side, at kunden ikke blev oplyst om kameraets begrænsninger.
Det er en principiel sag
Webfoto.dk, der drives af Contrast Photo, kan tidligst om seks måneder søge om at få sit mærke igen.
Om det bliver tilfældet vides ikke endnu.
Jens Peter Hansen, der håndterer sagen for Webfoto hælder mellem at efterleve afgørelsen - og føre den ved domstolene. Han mener, at sagen er principiel.
»Sagen kan sidestilles med, at man skal have lov til at bytte en bil, hvis man ikke har fået oplyst, at der er mulighed for, at dækkene kan punktere,« forklarer han til ComON.
Han forklarer, at problematikken med hvide pletter (snowflakes) er et almindeligt kendt fænomen, når man tager billeder under ugunstige forhold. Det har en uvildig ekspert i den pågældende sag også påpeget
Sagen er til stor irritation hos Webfoto. Det er den første sag ud af 5000 kamerasalg, der ender i hårdknude. Og derfor er det fristende at betale sig ud af sagen og komme videre.
»Men vi mener, at det er en principiel sag. Og at det er en principielt forkert afgørelse. Vi mener, at når man handler på nettet for at få adgang til det prisniveau, så giver man også afkald på på noget. Vi kan jo ikke bruge timevis på at forklare kunderne om de ting, der måske kan påstå,« siger Jens Peter Hansen.
Der var i øvrigt også stemmelighed i nævnet. Men på grund af at Forbrugerrådets repræsentant har to stemmer, faldt sagen ud til fordel for kunden.
Læs hele sagen her.
(Webfotos kommentarer tilføjet kl. 16.00)