Google, Facebook og Microsoft ville koste verdensøkonomien en formue, hvis folk rent faktisk læste samtykke-erklæringer, der giver firmaerne lov til at bruge vores personlige oplysninger. Det konkluderer forskere fra Carnegie Mellon University.
De er kommet frem til, at det gennemsnitligt tager 10 minutter at læse en samtykke-erklæring. Gennemsnitsmængden af tekst man skal i gennem for at forstå samtykket er 2500 ord.
»Studier viser, at privacy-erklæringer er vanskelige at læse, at sproget er dårligt og at de ofte ikke er rationelt opbygget,« skriver forskerne bag undersøgelsen.
Det betyder reelt, at ingen for alvor læser erklæringerne inden de klikker på Enig.
Samtidig viser undersøgelsen, at kun de færreste forstår, hvilke konsekvenser det kan have at klikke Enig i for eksempel Google eller Facebooks privacy-politik.
Derfor kræver forskerne politisk indgreb.
»Nogle virksomheder konkludere, at deres brugere er ligeglade med privatlivsbeskyttelse, hvis de bare klikker enig uden at have læst erklæringen. Men det er en fejlkonklusion. Det er virksomhedens ansvar, at brugerne forstår konsekvenserne af at overdrage private oplysninger. Hvis virksomhederne ikke lever op til det ansvar, så må der regulering til som beskytter brugeres basale rettigheder,« skriver forskerne i undersøgelsen.