De tilbud, som Telestyrelsen kommer frem med på deres hjemmeside, er ikke nødvendigvis de billigste og bedste tilbud, hvis man kigger på de samlede omkostninger, mener Telmore.
»Prisguiden vildleder danskerne til at tro, at de får det billigste abonnement. Men vores beregninger viser, at det gør de ikke altid,« siger administrerende direktør Telmore, Allan Christiansen til Berlingske Business.
Myndighedens guide er ikke up-to-date med de nye ændringer i mobilpriserne, som flere af mobilselskaberne har gennemført. Og mange af selskabernnes koster stort set det samme, mener Allan Christiansen.
»IT- og Telestyrelsen tager ikke højde for, at mange selskaber har fordoblet prisen på opkaldsafgiften fra 25 til 50 øre, og flere af selskaberne har indført afregning per minut og ikke sekund,« siger Telmores direktør.
En bruger hos Telmore har i gennemsnit et forbrug på 102 minutter om måneden - 306 minutter i kvartalet - og et gennemsnitligt opkald på 1,5 minutter. Det forbrug udgøres af gennemnit 570.000 af Telmores kunder. Telmore afregner per sekund.
Sammenligner man det forbrug med CBB Mobil og M1, der begge har afregning per minut og en opkaldsafgift på 50 øre (Telmore har en opkaldsafgift på 25 øre), så bliver de samlede omkostninger hos Telmore 281 kroner, hos CBB Mobil 282 kroner og hos M1 277 kroner.
Hos IT- og Telestyrelsen mener man ikke, at prisguiden vildleder, men samtidig vil man ændre prisguiden.
»Teleselskaberne ændrer hele tiden parametrene og derfor tager vi konsekvensen og kommer med en opdateret prisguide til jul,« siger overkontrollør hos IT- og Telestyrelsen, Jane Ørum.
Ifølge Jane Ørum er der taget højde for en opkaldsafgift på 50 øre, men den er endnu ikke helt præcis på alle områder, men det skulle den være med den næste opdatering.
Hos Telmore mistænker man konkurrenterne for at spekulere i prisguidens mangler hos Telestyrelsen. Det gør de ved at holde en lav minutspris og ved at afregne i hele minutter i stedet for sekunder, men det afviser Jane Ørum fra IT- og Telestyrelsen.
Teddy Søgaard Pedersen, administrerende direktør for CBB mobil, forstår godt kritikken.
»Problemet er der, og det er utroligt svært efterhånden at få alle nuancer med. Faren er, at brugerne bliver mere forvirrede end afklarede, men spørgsmålet er, hvor forkert IT- og Telestyrelsens guide må være, før den lukkes ned,« siger Teddy Søgaard Pedersen.
700 bruger dagligt IT- og Telestyrelsens prisguide.