Nokias problemer med kvalitet og levering gør, at konkurrenterne Sony Ericsson og Samsung vinder markedsandele fra finnerne, der dog stadig er størst.
Det er Berlingske tidende, der bringer historien. Årsagen til tabet af markedsandele er blandt andet, at Nokia missede at klaptelefoner var noget, som kunderne efterspurgte. Og det har givet luft til især Samsung, som har stor succes med klaptelefoner. Samtidig har Nokia haft både leveringsproblemer og bøvl med kvaliteten af telefonerne.
Sonofons direktør for privatmarkedet, Peter Berg, mener ikke, at Nokia kan vinde det tabte tilbage.
»Nokia har ikke vundet det tabte tilbage, og faktisk tegner billedet mere ligeværdigt i dag,« siger Peter Berg til avisen.
Han understreger at Nokia stadig er størst, men at finnernes problemer har fået folk til at kigge på andre produkter.
»Det er lidt som under boycotten af de franske vine, hvor folk fik øjnene op, at der fandtes glimrende vine fra andre lande. I dag kan folk se, at Samsung og Sony Ericsson laver glimrende produkter,« siger Peter Berg.
Han bakkes op af TDC, der ser det samme billede hos sine kunder.
»Nokia er kommet tilbage med lavere priser, klaptelefoner og fokus på design, men dets position som danskernes foretrukne mobilmærke er ikke så stærk længere,« siger markedsdirektør Henrik Nørgaard fra TDC Mobil.