Har man brug for et separat fysikaccellerator-kort i sin computer? Det mener selskabet Ageia, som i de sidste par år har solgt et PhysX-kort til krævende spilentusiaster. Det skulle angiveligt give flottere og mere realistiske eksplosioner og lignende effekter i spil - forudsat, at det enkelte spil faktisk understøtter teknologien.
Problemet for Ageia er blot, at tendensen går i den modsatte retning. I stedet for en separat hovedprocessor (cpu) og grafikprocessor (gpu) - og en tredje fysikprocessor som PhysX - forsøger både Intel og AMD at samle hoved- og grafikprocessoren i samme hardware-arkitektur. Og så er der ikke plads til endnu et kort som PhysX, som ikke gør andet end at beregne fysik i nogle få spil.
Ageia er netop blevet opkøbt af Nvidia og dermed er det nu verdens største producent af grafikkort, der skal tage stilling til fremtiden for PhysX. Og Nvidia efterlader ingen tvivl om, hvad der skal ske med PhysX. Ifølge Nvidias direktør Jen-Hsun Huang er der ingen planer om at videreføre de hardwarebaserede PhysX produkter. De superdyre PhysX-kort vil altså stille og roligt forsvinde fra hylderne i den kommende tid.
PhysX skal i stedet videreføres som ren softwarebaseret teknologi. Nvidia arbejder på en PhysX-driver til sine GeForce 8-baserede kort, og det betyder så, at man kan nyde alle de flotte PhysX-effekter, hvis blot man har et nyere GeForce-kort. Det tærer selvfølgelig på grafikprocessorens regnekraft. Men så er det heldigt, at Nvidia har en løsning klar i form af SLI, hvor man kan kombinere to grafikkort i computeren - det ene kan så tage alle de krævende fysikberegninger.
PhysX-kortet vil derimod forsvinde i glemslen - ligesom HD-DVD-afspilleren og mange andre teknologier, som blev overhalet af udviklingen allerede inden de fik deres folkelige gennembrud.